onsdag 6 februari 2013

Den lugna labbråttan

Alla föräldrar ha väl någon gång kämpat, fjäskat, stressat och bedjat med sina små barn när det är dags att ge dem antibiotika eller andra fräsiga mediciner vid sjukdom. Man blandar ner det flytande eller pulvriserade friskhetsmedlet i yougurt, glass, saft, mjölk, tuggummi eller vad ni nu använder och tror på fullaste allvar att barnet går att lura. Ibland funkar det... ibland inte. Lille Z som har nedsatt känslighet även i sina små smaklökar brukar gå att få i det mesta till min stora lycka. Men den senaste medicinen vi har på prov, en betablockerare, är beskare och läbbigare än någonsin. Varje morgon ska medicinen intas för att på sikt kunna ge en bra effekt och det är inte lätt med en bestämd Z som hellre spottar rakt ut än att lyssnar på uppgivna mig som försöker förklara vikten av att ta den. Pulvret har blandats i välling, i sylt, yougurt, som den är, på "smörgås"... jaaa lite av varje. Jag gick in på Fass för att finna tips och ideer och där fann jag en bra mening:
"Pröva gärna själv hur medicinen smakar så att du kan sätta dig in i barnets situation." Den meningen födde dagens briljanta ide om att låta min manligare bättre hälft att agera labbråtta för en stund.

Jag började göra olika portioner av preparerade rätter gjort av tidigare nämnda livsmedel. Marcus fick snällt smaka av delikatesserna och det spottades och frästes väldans av karln. "Stackars unge... den här skiten går ju inte att äta!!!"Ja det var inte den reaktionen jag var ute efter och nya ideer skapades i labratoriet (köket) och slutligen uppnådde jag ett godkänt resultat. En hel burk Mannafrutti med sylt blandades VÄL med medicinen.
Forskningen avslutades och labbråttan Marcus fick nu ledigt resten av kvällen med aningens sänkt hjärtfrekvens och blodtryck ;-). Nu ska jag bara få Z att varje morgon äta en hel burk mannafrutti...samtidigt som han lär gå till förskolan med en rejäl sockerkick. Pest eller kolera... fast än dock en lösning. Hoppas bara att Z är lika lättlurad som karln. :-)

Ha en trevlig kväll go´vänner!!!

1 kommentar:

  1. Här hemma blandar vi medicin., stark saft ochlite socker i botten, det fungerar varje morgon. Mvh Sandra

    SvaraRadera