onsdag 16 november 2011

Experiment


Vågar du?!
 Om tretton timmar börjar experiment " Bita tandläkaren i fingret"
Z ska på sitt första tandläkarbesök och jag har laddat med kamera, näsdukar till den gråtande tandläkaren och ett sutur-set så jag kan sy fast hennes finger igen. Olycksfallsförsäkringen är uppgraderad och jag är så spänd över hur besöket ska gå i morgon bitti.
När jag fick tiden berättade jag att Z har ett "visst" beteende och en diagnos och frågade om de har kapacitet och kunskap att hantera detta. Men det var INGA problem svarade tjejan som ringde men hon frågade inte vilken diagnos.
Vissa diagnoser har mer eller mindre problem med tänderna så jag kände att om de hade ställt frågan kunde de ha läst på lite så slipper jag återigen stå och hålla föredrag om SMS till en vårdgivare. Det är så tröttsamt och Z är inte förtjust i att jag står och pratar i konstiga termer.
Jag nämnde för tjejan från tandläkarpraktiken att han har lite annorlunda tänder och vissa av de problem en med SMS kan ha... fast jag nämnde aldrig SMS. Och hon frågade inte.....
Och nu för första gången ska jag inte hålla föredrag om diagnosen... jag kommer att hänvisa till journaler, internet och vad jag nu kommer på.
Fast för att vara lite tillmötesgående så har Z och jag lekt "Gå till tandläkaren" nu ikväll. Han öppnade munnen så fint och försökte sig på att visa garnityret likt en arg rottweiler. Sen låtsades jag undersöka honom då vi räknade hans tänder. Mitt under den otroligt nogranna undersökningen small han ihop sina vita skinande gaddar med mitt finger mellan.
"Så Z" sa jag lugnt med ett fånigt leende på läpparna. " Nu öppnar du munnen igen och spottar ut mitt finger så fortsätter vi att leka" Han pressade ihop tänderna det hårdaste han kunde och ögonen glittrade på honom. Sen öppnade han sin lilla mun igen och ville fortsätta leka...men då tog jag istället till redskap i form av en liten sked och undersökningen kunde fortskrida.

Som sagt... jag ser fram mot besöket i morgon och det gör nog Z också!

Ha en fin kväll go´vänner!!!

1 kommentar:

  1. Det kommer gå fin-fint, nu när ni har övat och allt. Och skulle det vara så att han vill smaka lite på latexhandsken så är det väl inte hela världen?;) De har säkert någon form av risktillägg på lönen, låt dem göra skäl för den lönen då;)

    SvaraRadera