måndag 28 november 2011

En jultomte...

Då har lunchklockan slagit hårt och jag sitter bloggandes och intar en fantastisk lunch beståenda av... tre koppar kaffe med mjölk.
Blåsten har börjat att lägga sig nu och både elen och internet-uppkopplingen är varmt välkomnade tillbaka.
Denna morgon (I Z:s värld) var det väldigt mörkt i huset. Små väl undangömda levande ljus stod och spred sitt snåla ljus runt om i huset, utom räckhåll för klåfingriga Z. Ficklampan fick göra sitt jobb och följde mig likt en hund var jag än gick.
Morgonduschen lyste med sin frånvaro då även vattnet går på el här på bygden så våtservetter i mängder fick göra dess jobb medan Z stod och huttrade i det svaga ljusskenet.
Tänk vad beroende man är av el?! Man kanske ändå skulle flytta till storstaden där det aldrig nästan sker strömavbrott?

Ne... det få vänta. Så länge våtservetter och ficklampor fyller lådorna så stannar jag ganska så snällt kvar.
Igår var det första advent och som jag anade i mitt stilla sinne fick jag inte upp en enda julpryl och än mindre någon pepparkaka. Skamligt Cilla... skamligt.
Vi spenderade förmiddagen hemma hos mormor där vi borrade, skruvade, stökade till och väckte hennes grannar oförskämt tidigt. (Hon bor i stan.. ina strömavbrott där)
Vid lunch orkade Z inte riktigt vara med längre och sova middag på något annat ställe än vagnen på dagis eller i sin säng hemma är visst totalt uteslutet (vilket jag redan visste) Så efter långa försök att få en mycket arg och trött Z att få njuta av lite sömn åkte jag hem med honom och myste ner honom i hans "lilla" säng.
Jag kan väl inte påstå att han vaknade som en ny glad Z men med lite fantasi så tog vi oss genom resten av dagen oxå.

Jag har alltid älskat att resa... eller inte resa direkt för själva resandet kan jag vara utan. Väntetider överallt, långa flygresor ihoptryckta med fler människor än på julrean, väntan, förseningar och mycket små toaletter....nje...inget för mig. Men att komma fram...det är då resan börjar ta form och skapa lite semesterkänsla.
Sedan Z kom in i våra liv har resandet minskat drastiskt. Vi försökte när han var dryga året... innan vi fått någon diagnos...
Fast det ända vi fick se på den resan var sjukhusets väggar och en mycket sjuk Z.
Han har alltis haft nedsatt immunförsvar och klarade nog inte av att utsättas för så mycket folk och nya bakterier på en gång.
Nu vet jag inte hur han skulle klara det men nu har istället andra hinder dykt upp som utbrott, självskadebeteendet och dessa envisa sömnstörningar.
Bara hur vi skulle lösa sovsituationen på ett ställe där det inte finns en specialsäng eller att sitta still i flera timmar på ett flygplan utan att få resten av passagerarna att begå kollektivt självmord. Z kan inte sitta still så är det bara och om man "tvingar" honom så kommer utbrottet med ett brev på posten.
Vi har funderat på att bila ner till södra europa... men det tar ju liiite längre tid än att flyga....

Jag skulle så gärna vilja ge honom semestrar och upplevelser.... jaja... man måste väl inte åka till utrikiska länder tänker ni kanske. Ne...inte måste man det...
Men jag vill....

Oavsett vad och var vi kommer att åka i framtiden så måste vi först ordna en bra sänglösning till vår lilla Z där han är säker. Jag har hittat en sängtillverkare i USA som gör mobila säkerhetssängar och som jag vet används till barn med SMS.
The safety sleeper heter den och kostar nästan inget om man jämför med en ny Mercedes. http://thesafetysleeper.com/videos.html
Men den ser ut att kunna göra jobbet.

Så nu ska det samlas in pengar... spargrisen är redan duktigt sönderslagen så andra lösningar får finnas. Funderar på att hyra ut Marcus som jultomte i år.... fast det vet han inte ännu. Jag har redan gömt hans rakapparat och preparerat hans mat med extra kalorifyllt innehåll... och om jag bara kan gå honom lite mer på nerverna så blir han säkert vithårig lagom till julafton.
Hundarna får jag raka lite nätt och limma fast lite grenar på deras huvuden... då är renarna oxå klara.
Så med Z:s gamla röda babypulka fastspänd bakom dem så har vi ett helt ekipage.

Jag tar mot bokningar redan nu...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar