söndag 30 oktober 2011

Händiga Z

Vadå vintertid? Hur tänker ni nu?
Z förstår inte alls denna omställning och lunchen som brukar enligt rutinen påbörjas 11.15 kändes mycket avlägsen för Z idag när uret bara pekade ilsket på 10.00. Trött, arg och ej införstådd med oss vuxna som drar klockan hit och dit när man minst anar det.

Morgonen började som vanligt mitt i natten... fast en timma tidigare. Vi funderade på om tuppen skulle gala klockan sju eller om han också hade dålig koll och började skråla kl sex istället.... bara vänta att se... fast vi har ju ingen tupp....
Vad gör man då en av alla nätter i det vakna huset på landet? Jo man kan väl renovera lite tänkte vi där kring 5-tiden när välling låg mjukt i magen och rastlösheten bankade på dörren.
Vi gick till matrummet som står näst på listan och som vi påbörjat lite sakta de få timmar Z vilar ögonen. Z var mycket imponerad över fönstermålningen vi hade utfört kvällen innan men uppmärksammade en reva i takväven.



Nån måtta får det väl vara tyckte Z och menade bestämt att vi skulle göra något åt saken. Eftersom Marcus och jag inte riktigt klurat ut vad vi skulle göra med taket ännu så hade jag ingen färdig plan och slita bort den befintliga väven kunde bli helt galet tokigt eftersom vi inte hade en aning om hur det såg ut under.
Men... Marcus sov ju sååå sött och då får man väl passa på att ta ett litet beslut själv?!
Så med Z i famnen klättrade jag upp på en stol och visade honom var han skulle dra... sen var cirkusen igång. Vi drog, skrattade och renoverade. Z var i extas och pekade på var han ville dra ner väv och jag fick snällt lyfta upp honom.

Ja resultatet...hmmm... grönt kan man nog säga men det ska vi ordna med lite slipning och målning. Z var så stolt att han höll på att spricka och så for pappa Marcus vaknade visade han stolt sitt verk.

Jag funderar starkt på att lära Z att gräva för då kan han ju dränera trädgården när rastlösheten faller på...

Annars i hushållet florerar det öroninflammation, hosta, nedsatt immunförsvar och allmän förkylning. Visst är det härligt?1 Men imorgon är det dagis för Z som nu har återhämtat sig och jag har tenta-plugg hela veckan då det är dags att sätta sig och skriva VG igen... eller sitt namn iallafall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar