fredag 2 mars 2012

Hyper hyper

Vilken fart! Z förvånar mig varenda dag med sin aktiva livsstil. Visst har man hört talas om hyperaktivitet men detta krävs det ett annat ord för. Han är som en ballong som man släpper taget om när man blåst upp den... den pruttar snabbt iväg och sen är den borta.
Händerna greppar vant efter all fast materia för att känna, dra slita och pilla sönder. På med en blöja...dra och pilla.... på med en ny hel blöja...osv. Nappen pillas ner i nappflaskan, kritor gnagas sönder, köksskåpens lås likaså, gardiner dras ner, batterier ska pillas ur fjärrkontrollen som han mystiskt nog fått tag på ur det säkra gömstället och korken på en fånigt kladdig tub med salva skruvas snabbt av och innehållet är snart inte i tuben längre.
Vissa dagar är Z som en flismaskin där han drar fram. Arg eller glad.
Man kan ju tro nu att han är helt obevakad när detta händer och jag sitter lugnt och läser en bok i min pösiga fåtölj med en kopp kaffe....
I själva verket är jag där hela tiden... som en skugga som lurar bakom hans axel. Tänk så mycket som skulle hända om jag någon gång lyste med min frånvaro?
Vårt hem består av grindar....överallt. Men barngrindar idag rekommenderas bara för barn upp till 24 månader och det har nog Z läst någonstans. Eftersom han är över tre år nu så har han sen en tid tyckt att det varit dags för att lära sig hur alla olika grindar fungerar och de han inte listar ut forcerar han med övernaturliga krafter.

Funderar på att svetsa ihop några rejäla Jurassic Park grindar någon kväll för att säkra upp hemmet men eftersom jag varken äger en svets eller någon bra ritning så.... får det väl vara. Alla barn är ju aktiva....
;-)
Denna vecka har jag inte kunnat studera något direkt när Z har varit hemma med sin envisa öroninflammation så i helgen får jag roa mig med lite ersättningsuppgifter....
Men nu sover han lunch så jag ska passa på att laga några grindar och försöka hinna sätta mig som en trött gammal dam i solen några minuter med en kopp kaffe så jag är laddad till eftermidagens race.

Ha det gott go´vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar