söndag 18 september 2011

Jag har en likadan...

Tidig morgonpromenad med trötta hundar och en tjattrande Z i bärstolen på ryggen... det är livet det.  Tyvärr hittade han mitt hårband när han satt som en liten kunglighet på min rygg och fixade snabbt till min frisyr till något svinto-liknande föremål. Så det var väl tur att vi inte träffade på någon granne på vår morgonpromenad... för den synen var inget vidare upptäckte jag lite senare när jag gick förbi en spegel och hajade till förskräckt.
Vi fortsatte förmiddagen med lite trädgårdsarbete i regndiset och givetvis fikade vi med varm choklad och starkt kaffe på den egenhändigt lagade gamla träbänken.




När vi inte kände oss så manade att trotsa det kalla regnet längre gick vi in och började ordna en liten välkommen hem-överaskning till pappa Marcus som kommer hem till paradiset i morgon. Men Z hittade snart något helt annat att göra. Han hade gjort en ny upptäckt! Bailey (vår ena schäfer) har en snopp! Hur han nu fick syn på den vet jag inte riktigt men jag märkte när han gjorde sin upptäckt genom att Bailey hoppade rakt upp i luften av att Z lekte klädnypa med sina små fingrar. Jag fick hålla mig för skratt när bailey generat pep iväg och Z, med stora ögon tog min hand och drog med mig till vovven för att visa sitt fynd.
"Ja, Z... vovven har en snopp där" svarade jag full av skratt samtidigt så imponerad och glad över hans iakttagelseförmåga.
Han böjde sig ner för att se den åter en gång men Bailey knep som aldrig förr. Så Z skuttade iväg till Rocco som låg och sov på rygg i köket och se på tusan! Han hade en också! Z pekade intensivt och berättade tydligt för mig med sina ord "Öh öh" att även Rocco var utrustad. Han visade sen mig var hans egna lilla utrustning satt innan jag skulle inspekteras. Det var då jag fick hålla min första lektion om pojkar har snopp och flickor har snippor. Snippor... vem kom på det? Är det ens ett ord? Men det är väl bäst att säga det som rekommenderas.
Snart var Z så ivrig att han snabbt plockade av sig alla kläder inklusive blöjan och visade mig vad han hade där... och vad den kunde göra.
Så när golvet var nysvabbat igen och kläderna påtejpade så kom han äntligen över sin undersöka-hundarna-nogrannt-ide och vi intog en god lunch!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar