fredag 10 februari 2012

Bystig frid

Som vanligt var jag stelfrusen när jag skulle sätta mig i bilen. Ändå så hade jag dubbla tröjor, dunjacka, halsduk, en superstormössa och stora fluffiga vantar på mig. Till det hade jag dagen till är dragit på mig ett par fuskpälsstövlar med stickade varma sockor i. Jag borde inte frysa...men sån är jag.
Jag varvade motorn mer än instruktionsboken rekommenderade och min 140 hästars Volvo virvlade intensivt upp den nyfallna snön för de bakomliggande bilarna. Som vanligt kompletterade jag och klockan inte varandra och jag var uppenbarligen sent ute. Om 20 minuter skulle seminariet börja och jag ville verkligen inte vara den som kommer instörtandes 15 minuter försenad, flåsandes som... mig själv.
Nästan framme upptäckte jag att koffein-nivån var farligt lågt i blodomloppet så jag svängde snabbt in till macken och inhandlade en kopp kaffe. "Usch sååå kallt" sa jag huttrande till biträdet när det var dags att betala det välbehövliga kaffet. "Jaså, tycker du det? Du som är så bystig." Jag samlade mig snabbt och spände blicken i den nu rodnande killen. "Jag menar att du är så bystigt klädd?!" fortsatte han i ett försök att förklara sig. Jag log lite åt den stammandes killen medan jag slog min kod för att betala kaffet. Jag förstod att han var ute efter att påstå att jag var så BYLSIGT klädd så jag inte borde frysa... vilket jag kan förstå.  "Eh...ja, bystig liksom."
Han tog sig verkligen inte ur denna situation. Nu var han högröd i ansiktet och jag förstod att det inte var mina knappt synliga kvinnliga attribut han försökte kommentera.
När jag kom ut i bilen kunde jag inte hålla mig längre. Jag skrattade hela vägen till Campus åt det stammande biträdet.
Så det var första gången i mitt lilla liv jag blivit anklagad för att vara bystig....men bättre sent än aldrig.

På kvällen när Z kom hem tittade vi i hans lilla bok där han och hans fina resurs varje dag ritar vad de gjort. Idag hade Z sett ett gäng hästar som åt hö ur en "vit boll", en ensilagebal med andra ord. Dessutom hade de sett en BAJS! Så ämnet ikväll var hästar och bajs... mycket stimulerande och Z fann det nog lite konstigt att hästarna bajsade på marken. Jag försökte förklara skillnade mellan hästtoalett och barntoalett....hoppas det gick in. Men jag har bestämt att i morgon ska vi inte leka häst iallafall.
Annars är allt som vanligt. Hundarna löpte amok i blöjhinken i ett obevakat ögonblick och torktumlaren ser till att hela tvättstugan är vattenfylld. Frid och fröjd!

Ha en underbar fredagskväll go´vänner. Jag ska "bysta" på mig en tröja till och krypa ner i soffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar