onsdag 11 maj 2011

Besynnerliga människor

Lite konstigt att bara att vissa tror att dem vet så mycket.
Bara för att jag har haft den fantastiska äran att köra en gammal volvo från -82 en gång, så kan jag inte påstå att jag vet allt om varför man producerade just denna bil, designens tanke och vem som egentligen kom på att den skulle finnas överhuvudetaget. Jag var nog mest fascinerad över att den startade lättare än min nuvarande bil som tillverkades efter år 2000.

När jag fyllde 18 fick jag en häftig present att dyka ner i en hajtank i 5 sekunder och hämta några stenar... det var en "fångarna på fortet"-liknade upplevelse på Kolmården. Ändå kan jag inte tro mig kunna allt om fridykning och hajars jaktlust.

Då kan man ändå träffa på folk som när de träffar Z tro sig veta allt om utvecklingsstörning och alla syndrom i hela världen. Bara för de arbetat eller råkat stöta på någon med någon form av funktionshinder så är de världsbäst och ska börja "fostra" och undervisa mig i hur Z ska sluta med sina beteenden och lyssnar inte alls på de medfödda symptomen som jag försöker klämma in lite fint.
Ne alla som ingår i en personkrets är mer el mindre lika och någon individualism finns inte. Att någon kan få en att känna sig som en dålig mamma som bara har en bortskämd unge trodde jag inte bet på mig längre.
De flesta vi möter oavsett de är för oss kända eller inte behandlar oss med respekt och frågar varför vissa symptom visar sig och hur vi gör i olika situationer. De tar Z för den han är och det är nog mer jag som kan känna mig obekväm om Z har en stökig dag bland folk.
Men så har vi då de här personerna som tror sig kunna rädda världen med deras kunskaper om bara alla gjorde som de själva.
Z blev "fostrad" häromdagen av en "vetabäst"-människa som istället för att utnyttja Z:s framsteg försökte föra in helt nya och okända rutiner i en situation. Z blev givetvis förvirrad och de sämre beteendena lockades fram. Att de inte heller lyssnar på fakta från mig i detta fallet är helt respektlöst och ärligt talat blev jag ganska chockad.

Vad kan man lära sig av detta då?
Jag kan givetvis inte ändra en annans människas drivkraft och tvinga dem att acceptera individens behov men jag kan vara tydligare och helt enkelt hålla mig borta från besserwissrar i den mån det går.
Jag kan trä på mig en teflon-hinna så undervisningar om varför Z inte sover bara rinner av. Att det är vi i grund och botten som är orsaken till att Z ständigt ser till att kaffepannan puttrar i köket om nätterna och inte någon fånig deletion på kromosom 17.
Vi är inte alla lika i alla avseenden men vi har lika stor rätt att bli behandlade som individer hur friska eller sjuka, vanliga eller ovanliga vi än är.

Jag älskar kaffe... gör det mig till en barista då?

2 kommentarer:

  1. Visst är det märkligt?
    Vi har också stött på sådana "stjärnor"...
    Sen finns det en annan grupp också, de missriktat välvilliga som fäller kommentarer så man funderar om de är så korkade som de låter eller om de gör sig till?
    Exempelvis: Får hon tillräckligt med mat då? (Tuva var extremt liten och underviktig ända fram tills hon fyllde 2, vilket naturligtvis berodde på sjukdomen, inte matintaget).
    men den här är nästan bäst: Har ni frågat om stamcellsbyte, det kanske kan funka? ( mm, för det är ju lika enkelt som att svälja en panodil och botar precis ALLT i en handvändning...).

    Suck. Det är bara att skaka av sig och gå vidare. JAG tycker i alla fall att NI är helt FANTASTISKA!

    SvaraRadera
  2. Ja den gruppen är spännande ;-)
    Tack för din otroligt bra skrivna kommentar! Kan inte annat än att små le

    SvaraRadera