tisdag 3 maj 2011

Träben

En Shar-pei...snarlik mig nattetid
Mörkret låg tungt över huset och kanske det snöade redan då. Jag såg inte ut genom fönstren i natt... endast jag själv uppenbarade mig i fönstrets reflektion från ljuset i köket. Det var ingen vacker syn. Jag hade bara hunnit få en timmas sömn och mina ögon kunde liknas vid en shar-pei. Jag stod böjd över köksbänken och stirrade hypnostiserat på den bubblande kaffebryggare som sakta färdigställde svart starkt vakenserum.
Z satt lugnt på golvet bakom mig och diskuterade livet med en nallebjörn som sjöng och pratade när han tryckte på respektive kroppsdel. Han hakade snart upp sig på att trycka på nallens mage 19 gånger så ljudet av: "Det kittlar" och "Krama mig" ekade ur nallen i en evighet. Jag övervägde att hitta någon volymknapp och sänka den uberpigga rösten som strömmade ur djuret men valde att inte störa Z i leken när han för en gång skull lekte själv en stund.

Kaffet hade precis runnit ner och jag hällde snabbt och desperat upp en kopp rykande kaffe och tog en stor klunk utan att hälla i den sedvanliga mjölken. Det resulterade i en brännande smärta i mun och hals och jag for iväg ut på köksgolvet, viftandes med handen framför munnen medan jag hoppade omkring. Olyckligtsvis hade mitt ena ben somnat under kaffetillverkningen så känseln var helt borta. Det hade fastnat i ett stelt off-mode läge och flängde runt mig som ett träben när jag studsade av smärta. Z började spontant att klappa sina små händer och kröp fram till köksskåpet där han drog sig upp i stående ställning och satte fart mot mig för att ansluta sig till den ovanliga nattdansen.
När benet sakta började återfå styrsel igen och blodet strömmade fritt kändes det som tusen nålar stacks i mig och jag ville bara stå stilla... UTAN beröring och andas mig genom när benet återföddes. Men det tyckte Z var en onödig tanke så han puffade till mig och jag ropade aj och småskrattade lite åt hela situationen. Och det gav ju Z en ny lek-ide så han puttade och bankade på mina ben skrattandes medan jag förökte komma undan genom köket över leksaker och annat som enligt Z skulle ligga där.

Ja inatt var en bra natt. Z var mestadels glad och full av bus med mycket skratt och lek. Visst, vi sov inget men att få vara med Z som skrattar och pussas är fantastiskt oavsett när på dygnet det är.
Hundarna fick bollar tilldelade av Z men de hade vett nog att ligga kvar och snarka högt till morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar