tisdag 17 maj 2011

Houdini

Ännu en härlig dag med sömn-habilitering, regn, sol och ett evigt ringande till myndigheter och andra instanser om både det ena och det andra.
Dagen började vackert med att Z skulle till dagis. Ja... dagen "började" väl inte då utan lite tidigare....
Men åter till dagisfärden. När jag öppnade bildörren slog en ohygglig doft mot mig och Z höll nästan på att ramla ur min famn när "doften" trängde sig in i hans lilla näsa.
Jag har känt en ej välkommen doft i bilen under några dagar men har inte hittat någon anledning till det utan tänkte att det kanske var Z som bjöd på lite olika dofter....
Så nu i morse tömde jag bilen på allt jag hittade under säten och mattor. Z tittade spänt på medan jag kröp omkring i bilen med näsan tryckt mot stolsryggar och bilgolvet. Jag hittade en almanacka under ena stolen men inget som kunde förklara stanken.

Rutorna vevades ner och vinden strömmade genom bilen på vägen till Z:s förskola. Jag övervägde att kontrollera motorutrymmet för att se om det eventuellt hade krupit in en mus eller någon annan snyltgäst som bestämt sig för att lägga sig att dö på något olämpligt ställe men det fick vänta tills lite senare.
Z tog ett djupt friskt andetag när jag plockade ut honom ur bilen när vi var framme. Han har nog aldrig uppskattat frisk luft så mycket som just då.

Avlämningen gick superbra med hysteriska vinkningar och pusskalas.
Sen var det bara att trycka gasen i botten för att hinna till habiliteringen där det skulle diskuteras sömnlösningar.
Väl framme kände jag mig yr och nästan lite panikslagen av all lukt i bilen. Jag kastade mig bokstavligen ur bilen och blev lite lätt orolig att mina kläder skulle tagit lukt.
Men ingen sa något om det förutom en herre i väntrummet började oförklarigen att hosta hysteriskt när jag satte mig brevid honom.... känsliga karlar...

För att göra en lång historia ännu längre så fann jag slutligen orsaken till att bilen luktade som en baksida. I en ryggsäck i bagaget hade jag glömt ett paket mjölk som jag hade med mig när jag var på spår med hundarna för ca tre veckor sedan. Tre veckor gammal mjölk......... luktar inte gott i en varm volvo....

Snart ska jag hämta hem min lilla Z från dagis och om han kunde skulle han nog jubla när han känner att bilen inte har en stickande, rutten, syreätande lukt längre.

Och en efterlysning följer nu: Söker en barnstol till min lilla Z som är bakåtvänd och har bälten med lås som är gömda!
Hjälpmedelcentrum har inga, det finns inga på marknaden och de företag som har lösningar på alternativa lås är inte anpassade för bakåtvända stolar.
Min starka lilla grabb har nu alltså lärt sig att knäppa upp sitt bälte och ja... det är väl inte så bra tänker jag då det kan bli ett problem att stanna på en trång motorväg i hög fart och sätta fast honom igen. Eller om jag inte skulle märka det alls och att man sedan råkar krocka.... hemska tanke. Alla tips är välkomna!!!!

Ha en underbar fortsatt dag i det varierande vädret!!!!!

1 kommentar:

  1. Ja spårväskor och tillbehör som glöms kan fara med otäcka dofter [ler] Har själv glömt en kong med lite gott i till hundarna som Svea hittade för ett tag sen. Kan säga att den hade inte legat 3 veckor utan sen i höstas.... urk... de var grönt i den. uuuups.

    SvaraRadera