söndag 15 maj 2011

En fluga

Livet på landet är underbart med naturen inpå knuten, fåglar av alla dess arter som skriker ut sin fria glädje flygande över det tegelröda hustaket och harar, rådjur och andra vilda djur som travar runt i gryningen på åkrarna i jakt på en fin grästuva.
Att få sitta i trädgården och äta frukost när morgonsolen lyser sådär skönt i det trötta ansiktet eller att kunna ligga spritt språngande och sola lugnt utan att någon anmäler en för förargelseväckande beteende.
Det är njutning.... eller?

Ja under vinterns kalla månader glömmer man snart bort några av sina ständigt återkommande hyresgäster som helt besatt invaderar huset varje sommar. FLUGORNA!
Överallt är det flugor, överallt.
Vi har några hagar kring tomten där kossorna har sin tillflykt nu under sommaren. Stora stolta ko-damer med sina nykläckta små kalvar som noga övervakas av en gigantisk stor stark tjur. Det är kul att ha dem här... det blir lite mer på riktigt då... lite extra landet-känsla. OM de kunde behålla sina flugor själva men nej, de är så generösa de stora horndjuren att de mer än gärna delar med sig av de små svarta flygande rackarna.

En eller 10 flugor... vad är det? Men när man måste ta på en fläkt framför tv:n för att se bilden för alla flugor, ja det är 10000 för många.
Jag springer med mina flugsmällare och smäller och slår hej vilt med den ena hunden tätt i hälarna skällande som blir mycket uppspelt över min jaktlust. Z skrattar högt om han är på det humöret just då när jag får in en fullträff.
Jag har investerat i kladdiga flugfällor, elektriska fluglampor och även inhandlat radar som jag tagit till när det helt enkelt spårar ur.

Fast om man ser det från den ljusa sidan är det väl aldrig fel med lite extra vardagsmotion i livet?

Det var ett tag sedan jag skrev något väsentligt (eller oväsentligt) här. Teknikens under får jag nog skylla på. Först strejkade min bloggportal i flera dagar som sedan övergick i internet-uppkopplings-strejk här hemma. Men bara för mig då. Så fort jag närmade mig en dator slogs den data/internet förstörande magnetkraften på som gjorde att det mesta av tekniken stannade up. Funderade ett tag på att låta Marcus blogga åt mig eftersom allt fungerade när han kladdade ner tangentbordet med sin pekfingervals men efter noga övervägande så lät jag bloggen vara vilande istället. Ämnena skulle nog fått en annan inriktning och förmodligen skulle ni ha uppdaterats dagligen om nyheter från alla förekommande danska tidningar. Ja det är en konstig liten hobby han har... danska nyheter. Men eftersom han bott där ett antal år och dessutom kan språket så kanske det verkligen är intressant?! Vad vet jag.

Idag var det Z:s bad-dag i bassängen vi hyr varje söndag. Det brukar vara en mycket uppskattad timma med lek och skratt. Men idag blev det ett kort dopp. Z har för tillfället mycket litet tålamod och istället en ökad lust att göra allt annat. Idag var det att löptröna i den blöta simhallen med mig tätt efter och vi vurpade kraftigt i svängarna. Givetvis är det springförbud som råder men försök att berätta det för en raket!
Sen blev det bus i duscharna som placerats brevid bassängen... hur kan det vara roligare än att bada?
Men medan vi stökade runt i hallen låg Marcus lugnt kvar i den 35-gradiga bassängen och flöt sömningt på en vattenmadrass. Det är livskvalite´.
Jag försökte knäppa några foton på hela galenskapen med min teknikförstörande magnetkraft laddade givetvis ut batterierna i kameran så det blir ett bildlöst inlägg.

Resten av dagen är planerad till lekparken med grannen och hennes små knattar.
Nu är det snart dags att väcka Z från tuppluren så jag ska passa på att ta en sväng med min kära flugsmälla och samtidigt ge den ena hunden ett motionspass i flugjakt.

1 kommentar:

  1. Måste ju bara ge dig ett bra tips mot flugor. Vi köpte en påse med ett medel i som man fyllde upp med vatten till hälften och sedan hängde man upp den ca 5 meter från dörren till huset och vet du vi hade inga flugor den sommaren. Men tittade man mot trädet där vi hängt upp påsen så va det en väldans aktivitet i påsen....tror att lantmännen har den...ska själv investera en sån till sommaren;) Kram på dig //Nina

    SvaraRadera