söndag 27 mars 2011

Baddaren


Idag tidigt på morgonen enligt vissa i familjen hade jag hyrt en bassäng en bit utanför Linköping. Tanken är att Z ska få leka och mysa i vattnet en gång i veckan utan några störande inslag. En kombination av avkoppling och träning. Z och jag stod färdigpackade när vi märkte att Marcus inte var vaken ännu. Om det var bytet till sommartid vet jag inte men han sov så skönt i sängen. Efter lätt knuff i sidan och några stressiga rop fick jag upp sömngångaren.
Lagom framme började hans ögon äntligen att öppnas och han och Z vankade sakta mot poolhuset.
Z blev extas när vi kom in till poolen. Han sprang omkring och kvittrade sina små ljud. Marcus var redan i den 35 gradiga poolen och hängde trött vid poolkanten.
Men det blev ingen längre vila. Snart plaskades det, hoppades från kanten och några ofrivilliga kallsupar hann de också med.


Det var så härligt att se Z i vattnet. Han var som en liten fisk som inte fick nog av att simma och plaska. Jag försökte stjäla lite egentid igen vid poolsidan så jag drog fram en bok jag köpte för några veckor sedan men inte hunnit börja läsa ännu. Men efter ett par meningar okoncentrerat läsande ropades det på mig. "Hämta en boll", "Finns det några leksaker", "En sån där flytgrej vill Z ha".
Jag undrar vem som hade roligast i badet? Marcus var i allafall vaken nu. Tänk vad lite klorerat vatten kan göra. Det tar verkligen fram barnet i oss.
Jag servade min kära pojkar som badade och skrattade.


När jag såg Z idag kändes det som den lilla aldrig kunde bli sådär arg som bara han kan bli från en sekund till en annan. Jag hade en fundering på om man skulle fylla upp huset med vatten så vi levde i en pool... i lugn harmoni. "Russinfolket" skulle vi nog kallas men vad gör man inte.
Men snart tröttnade Z och några tråkiga sidor tittade fram igen så någon hemmapool blir det inte... men kanske en vanlig? Det måste jag fila på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar